Vedtægter for Ørestad Skøjteklub pr 29.4.2024


Vedtægter

§ 1. Foreningens navn og hjemsted

Foreningens navn er "Ørestad Skøjteklub" (forkortes ”ØSK” alternativt "OESK”) med

binavnet ”Ørestad Kunstskøjteklub” (forkortes ”ØKSK”). Foreningens hjemsted er Ørestad i

Københavns Kommune.

§ 2. Formål

Foreningens formål er at fremme skøjteløb på begynder-, motions- og eliteniveau, med

udgangspunkt i den enkeltes talent og ønske. Visionen er at skabe sammenhold, trivsel, sundhed

og bevægeglæde i nærområdet – på en social forsvarlig måde.

§ 3. Medlemsskab af organisationer

Foreningen er medlem af Dansk Skøjte Union, som er tilsluttet Danmarks Idræts-Forbund.

§ 4. Optagelse af medlemmer

Stk. 1. Enhver kan optages som medlem. Optagelse af medlemmer under 18 år kræver samtykke

fra forældre/værge.

Stk. 2. Indmeldelse skal ske via foreningens hjemmeside. Medlemskabet er fortløbende indtil

medlemmet skriftligt udmeldes.

Stk. 3. Ethvert medlem, forældre og/eller værge og andre der opholder sig på klubbens område

skal medvirke til at opretholde god ro og orden på klubbens område og behandle alle personer

omkring klubben med respekt.

Stk. 4. Medlemmerne har de rettigheder og pligter, der er angivet i vedtægterne.

Oprykning fra et hold til et andet betinges af beståede færdighedsprøver og træners vurdering.

Oprykning til nyt hold betinges endvidere af medlemmets eget ønske.

§ 5. Kontingent

Stk. 1. Bestyrelsen fastsætter kontingenter for alle kontingentgrupper, dog skal

kontingentstigninger på over 10% godkendes på en ordinær – eller ekstra ordinær

generalforsamling.

Stk. 2. Kontingentet opkræves for en halv sæson forud. Bestyrelsen kan give enkelte hold

mulighed for at betale i flere rater over den halve sæson.

Stk. 3. Ved indmeldelse i løbet af en sæson betales der et kontingent, der nedsættes

forholdsmæssigt til den resterende del af halvsæsonen.

Stk. 4. Kontingentet skal betales senest 10 dage efter sæsonstart, indmeldelse eller opkrævning af

ratebetaling. Overskrides forfaldsdatoen opkræves et rykkergebyr.

Stk. 5. Bestyrelsen kan vedtage, ved særtilfælde at undlade opkrævning af kontingent for en

periode, hvor længerevarende arrangementer i hallen gør at klubben ikke har adgang til isen.

Stk. 6. Ved leje af skøjter og tilbehør skal medlemmet deponere et beløb modsvarende

anskaffelsesomkostningerne. Opsigelsesfristen er til udgangen af en måned. Aflevering af skøjter

og tilbehør skal ske seneste 10 dage efter opsigelsesdato.

§ 6. Udmeldelse og eksklusion

Stk. 1.Udmeldelse skal ske skriftligt til klubben inden starten af hver halvsæson henholdsvis d. 1.

juli og d. 1. november.

Stk. 2. Medlemmer i restance kan ikke deltage i træning, konkurrencer eller foreningens øvrige

aktiviteter og kan efter påmindelse med 10 dages skriftligt varsel udmeldes administrativt af

bestyrelsen. Dette fritager ikke medlemmet for at betale skyldigt kontingent og skøjteleje.

Stk. 3. Et medlem kan, ved overtrædelse af gældende vedtægter eller hvis særlige forhold gør sig

gældende, ekskluderes af klubben, hvis 2/3 af bestyrelsen stemmer for eksklusionen.

Stk. 4. Alle kan bortvises fra klubbens område hvis de overtræder klubbens gældende vedtægter.

Stk. 5. Inden eksklusioner eller bortvisninger skal den/de pågældende have taleret for bestyrelsen.

Eksklusion og bortvisninger kan kræves behandlet på førstkommende ordinær generalforsamling

som et særskilt punkt på dagsordenen.

Stk. 6. Betalt kontingent tilbagebetales ikke.

§ 7. Generalforsamlingen

Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Den indkaldes ordinært med

mindst 3 ugers varsel i februar eller marts til afholdelse senest i april måned.

Stk. 2. Indkaldelse opslås på forsiden af klubbens hjemmeside samt udsendes pr. email til

medlemmerne.

Stk. 3. Kun foreningens medlemmer og ansatte har adgang.

Stk. 4. Stemmeberettigede på generalforsamlingen er ethvert medlem, der ikke er i restance eller

har anden gæld til foreningen, og som har været medlem af foreningen i mindst 30 dage før

generalforsamlingen. Kun personligt fremmødte kan stemme. Medlemmer under 18 år kan lade sig

repræsentere af forældre eller værge.

§ 8. Generalforsamlingens dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:

1. Valg af dirigent

2. Valg af referent

3. Godkendelse af dagsorden

4. Godkendelse af årsberetning

5. Regnskab og budget

6. Kontingentfastsættelse

7. Indkomne forslag

8. Valg ifølge lovene

9. Eventuelt

Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, herunder opstillede

kandidater til bestyrelsesvalg, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før dennes

afholdelse.

§ 9. Regler for afholdelse af ordinær generalforsamling

Stk. 1. Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen. I tilfælde

af afstemninger bestemmer dirigenten afstemningsmåden. Afstemning og valg skal dog foregå

skriftligt, såfremt mindst tre stemmeberettigede medlemmer begærer dette.

Stk. 2. Beslutningerne indføres i en protokol, hvori også referat af forhandlingerne optages i det

omfang, dirigenten bestemmer.

Stk. 3. Enhver sag på en generalforsamling afgøres ved simpelt relativt stemmeflertal.

Herfra undtages ændring af vedtægterne, der kræver tilstedeværelse af mindst ti

stemmeberettigede medlemmer, samt at mindst 2/3 af de fremmødte stemmer for ændringen.

Stk. 4. Er generalforsamlingen ikke beslutningsdygtig i forbindelse med vedtægtsændringer, skal

bestyrelsen inden 14 dage indkalde til en ny generalforsamling med det sædvanlige varsel. Her

kræver vedtagelse, at 2/3 af de fremmødte stemmer for vedtægtsændringen, uanset antallet af

fremmødte medlemmer.

§ 10. Ekstraordinær generalforsamling

Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, hvis det skønnes

nødvendigt, eller ved skriftlig begæring af mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede

medlemmer.

Stk. 2. Indkaldelsen skal ske med mindst 14 dages varsel til afholdelse senest en måned efter

begæringens fremsættelse.

Stk. 3. Forslag og emner, der ønskes behandlet på en ekstraordinær generalforsamling, skal være

indeholdt i indkaldelsen. Såfremt indkaldelsen sker på begæring, skal denne indeholde de

forslag/emner, der ønskes behandlet.

§ 11 Konstituering af bestyrelsen

Stk. 1. Bestyrelsen, der vælges på den ordinære generalforsamling, består af tre-ni personer, der

vælges for en toårig periode. Formand og 1-4 bestyrelsesmedlemmer vælges på ulige årstal, mens

kasserer og 1-4 bestyrelsesmedlemmer vælges på lige årstal.

Stk. 2. Bestyrelsen konstituerer sig på førstkommende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen

med næstformand og fastsætter selv sin forretningsorden.

Stk. 3. Bestyrelsen kan nedsætte arbejdsgrupper mm.

Stk. 4. Til bestyrelsen kan kun vælges personer, der er fyldt 18 år.

Stk. 5. Til kompensering for udgifter for bestyrelsesarbejde kan ydes et beløb, svarende til den af

ligningsrådets fastsatte skattefrie takst.

§ 12. Tegningsret

Stk. 1. Foreningen tegnes af formanden og kassereren i fællesskab eller af formanden og to af

bestyrelsens øvrige medlemmer. For dispositioner, der rækker ud over foreningens daglige drift,

kræves generalforsamlingens godkendelse. Eksempler herpå er køb og salg af fast ejendom.

Stk. 2. Kassereren har prokura til foreningens bank- og girobeholdninger og forpligtes samtidig til,

til enhver tid at oplyse den øvrige bestyrelse om foreningens økonomi via løbende udskrifter af

saldobalance fra økonomisystem samt kontoudtog.

Stk. 3. Mindst et medlem af bestyrelsen udover kasseren skal have kiggeadgang til

økonomisystem og bankkonti.

§ 13. Bestyrelsens arbejdsopgaver, m.m.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen fastsætter timeskema for de

respektive sektioners anvendelse af banen. Bestyrelsen kan nedsætte diverse udvalg.

Stemmeberettigede ved afstemninger under bestyrelsesmøder er faste bestyrelsesmedlemmer,

herunder kassereren. I tilfælde af stemmelighed ved afstemning under bestyrelsesmøder er

formandens stemme afgørende. I formandens fravær er næstformandens stemme dog afgørende.

§ 14. Regnskab

Foreningens regnskab er kalenderåret. Bestyrelsen skal inden d. 1. marts afgive driftsregnskab for

det foregående år samt status pr. den 31. december til foreningens revisor. Driftsregnskab og

status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med

revisors påtegning. Driftsregnskab, status og beretning skal være fremlagt i klubben senest 8 dage

før generalforsamlingen.

§ 15. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og eventuelt en

revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år gennemgå det samlede regnskab. Driftsregnskab og

status forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og

beholdninger.

§ 16. Foreningens opløsning

Beslutning om opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt ekstraordinær

generalforsamling. Denne generalforsamling er kun beslutningsdygtig, såfremt mindst 1/3 af

foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede. Foreningens opløsning kræver, at mindst

3/4 af de fremmødte kan stemme herfor. Er den ekstraordinære generalforsamling ikke

beslutningsdygtig i henhold til ovenstående regler, skal bestyrelsen indkalde til en ny ekstraordinær

generalforsamling med sædvanligt varsel (se § 10). Foreningens opløsning kræver her, at mindst

3/4 af de fremmødte kan stemme herfor — uanset antallet af fremmødte. I tilfælde af opløsning

skal foreningens midler og formue skænkes til gavn for dansk skøjtesport.

Stiftet d. 18. december 2017

Vedtægter revideret d. 8. april 2018 og d. 7. oktober 2021, samt d. 29.4.2024

Hold i dag

Instagram